Ukutula!! - Reisverslag uit Brits, Zuid-Afrika van Nicolle en Erica Oude Meijers - WaarBenJij.nu Ukutula!! - Reisverslag uit Brits, Zuid-Afrika van Nicolle en Erica Oude Meijers - WaarBenJij.nu

Ukutula!!

Door: Erica en Nicolle

Blijf op de hoogte en volg Nicolle en Erica

10 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Brits

Heey

Hier een bericht vanuit Ukutula. We zijn hier eergisteren aangekomen en het ziet er uit als een paradijs!! We zitten op een lodge die omsloten is door veel begroeiing. Alles is schoon en mooi. Wanneer je voor het eerst de leeuwtjes ziet ben je helemaal verkocht. Op dit moment zitten we hier met 28 vrijwilligers. Een grote internationale groep.Ze komen van over de hele wereld; australie, engeland, oostenrijk, Zwitserland en iemand uit Nederland. Omdat het zo vol is (mede door een grote groep toeristen) slapen wij met een paar anderen de eerste paar op de naastgelegen boerderij. Een prachtige boerderij met veel ruimte in huis. Woensdag krijgen we ons huisje op de lodge. Onze werkzaamheden zijn te verdelen in 2 soorten dagen. De rangerdag en de cub dag. Als je rangerdag hebt ga je met 1 van de rangers op pad om te helpen bij de voorkomende werkzaamheden. Dit kan zijn gaten in de weg dicht maken, kippen halen en voeren aan de leeuwen, tafels dekken voor het eten, hokken schoonmaken en groente halen en voeren. De laatste 2 hebben wij gisteren gedaan. Eerst zijn we naar een naastgelegen boerderij gereden en hebben we verschillende soorten groentes gehaald. Deze hebben we op een voederplaats gelost voor de dieren die hier los lopen zoals; giraffen, zebra’s, impala’s en struisvogels. Deze hebben we allemaal ook van erg dichtbij gezien. GAAF!!! Wel zwaar werk, zeker als het meer dan 40graden is. ’s Middags hebben we de hokken schoongemaakt van de leeuwen waarmee soms gelopen wordt. Deze zijn tussen de 9 maand en 2 jaar oud. Indrukwekkend hoe groot ze al zijn. Wij maakten de hokken schoon en de rangers houden de leeuwen op afstand. Wanneer je de hokken van de grote/oude leeuwen moet schoonmaken worden ze opgesloten in aparte hokken. Deze zijn te gevaarlijk om bij in te gaan. Erica is nu al een heel groot fan van deze rangerdagen!! Ik ben meer fan van de cubs (bij deze heb ik tenminste het gevoel dat ik sterker ben) Wanneer je een cubdag hebt moet je zorgen voor de cubs (leeuwen van 2,5 week tot 3 maand) en de devils (3-6maand). De laatste zijn best wel groot en erg sterk! De eerste keer dat ik er bij in ging werd ik van achter besprongen (ga dus nooit met je rug naar een leeuw zitten, ze denken dat je speelgoed bent) en in de enkels gegrepen. Moet dus wel even moed verzamelen om met ze te gaan spelen. Erica vind ze erg leuk, maar ze slapen ook erg veel. De cubs zijn zo lief. De jongste moeten we de fles geven en de oudere geven we vlees. Een groot gevecht! Erg leuk. Als er toeristen langs komen moeten we deze begeleiden bij het vasthouden van de leeuwen. Hier kun je erg druk mee zijn. Tussen de leeuwtjes lopen ook 2 tijgertjes. Ook zo lief!! Kortom we vermaken ons hier goed. In de vrije uurtjes kunnen de tijd aan ons zelf besteden. Er zijn 2 zwembaden, er is een bar en ook mag je spelen met de cubs en devils als er geen toeristen zijn. Het blijkt dat we hier ook internet tot onze beschikking hebben! Dan moet het dus lukken om jullie op de hoogte te houden.

We zullen ook nog even vertellen wat Ukutula is. Ze hebben 3 grote doelen;
- Onderzoek; er wordt door de universiteit van pretoria onderzoek gedaan naar het gen van de witte leeuw. Ukutula biedt deze bloed en sperma aan voor onderzoek. (het zijn diervriendelijke onderzoeken) Het schijnt een onderzoek te zijn waar veel onderzoekers aan meewerken. Het is een duur onderzoek vandaar dat ze ook blij zijn met alle mensen die hier vrijwilliger zijn en de toeristen die Ukutula komen bezoeken.

- Onderwijs; er komen hier regelmatig schoolkinderen kamperen, op deze manier leren ze meer over de natuur en over de leeuwen zelf.

- Eco toerisme; om dezelfde reden als het onderwijs, maar tevens ook voor het geld wat nodig is voor al het onderzoek.

Dit is in grote lijnen wat Ukutula doet. Gill en William (de eigenaren) laten je weten hoe dankbaar ze zijn met alle hulp. Erg lieve mensen die er voor zorgen dat we hier goede herinneringen aan overhouden.

Tot de volgende keer

Liefs Erica en Nicolle

P.S. wat ook ze geweldig is, is het gebrul van de grote leeuwen (de kleintjes proberen het ook maar dat lukt ze nog niet. Haha) Deze zijn tot in de verre omtrek te horen. Wat is dat geweldig!! Zo bijzonder!!

• 10 Februari 2013 - 15:08

Monique:

oohh dames wat een mooi verhaal zeg! wat een geweldige dingen hebben jullie nu al gedaan zeg
    en vooral al veel moois gezien, nicole wel mooie foto;s maken he? vooral van al die mooie dieren.
    als ik het zo allemaal lees hebben jullie tot op heden geen spijt van de reis.
    van dat jullie internet hebben.

xxx

nijverdal

• 10 Februari 2013 - 15:19

Max:

Wow meiden, wat een ervaring, gaaf!!!
    Kan me goed voorstellen dat jullie in een paradijs terecht zijn gekomen. haha besprongen door een leeuw, was er niet een contract ondertekend? ;-)
    Fijn ook dat er ruimte is voor vrijetijd. Heel veel plezier en werkze ;-)
    Max

• 10 Februari 2013 - 15:32

Yvonne:

Wat leuk om te lezen, ben wel een beetje jaloers op jullie. Hele fijne tijd daar nog.
    Groetjes van de copietjes

• 10 Februari 2013 - 15:41

Ellen Petter:

Wow!! Wat een mooi verhaal en prachtige foto's! Geniet er nog maar lkkr van zussen, because time flies when you're having fun!!xx Ellen

• 10 Februari 2013 - 15:43

Gerard:

Hallo Dames, nu al zoveel mooie belevenisen, ik zie nu al aankomen dat ik maar een avond moet langskomen om alle mooie verhalen te horen. Ik wens jullie nog veel plezier, gelukkig hebben jullie nog even. Gerard

• 10 Februari 2013 - 15:48

Maaike:

Wat een mooie verhalen! Geniet er van!!!

Groetjes Maaike.

• 10 Februari 2013 - 16:33

Ingrid:

super! Wat een mooie ervaring, geweldig. Xxx

• 10 Februari 2013 - 17:39

Lieneke En Daan:

Hallo dames!

Wat een prachtige dingen maken jullie al mee!
    Onbeschrijfelijk mooi en om nooit te vergeten!
    We zullen Phoenix en floortje nooit meer de rug toekeren haha!

Heel veel plezier!

Liefs

• 10 Februari 2013 - 19:18

Mapa:

Hoi hoi
    Nou, reageer hier maar eens op als thuisblijvers..............
    Wij zeggen : BLIJF GENIETEN !!!!!
    Liefs ons

• 10 Februari 2013 - 20:50

Fam. Bannink:

Dag meiden;
    Het ziet er goed uit, maar we hebben van onze kant nog een
    verzoeknr., willen jullie foto's maken van de lodge en ook
    van de omgeving en deze op de site zetten? En Erica niet te
    lang wegblijven want een paar sterke handen kunnen we
    hier altijd gebruiken en dan kan Nicolle de rest van de foto's
    wel laten zien.
    Groeten xxxxxxxxxxxxx

• 11 Februari 2013 - 08:34

Mireille:

Jeetje dames, wat een belevenis.
    Klinkt erg goed, leuk, spannend en ga zo maar door. Veel succes met alles en geniet er van!!

Groetjes,
    Marc en Mireille

• 11 Februari 2013 - 11:14

Linda Meijer:

Hallo Nicolle en Erica,

Ik was even aan het surfen op jullie site. Leuk om te lezen hoe goed het jullie daar gaat!
    Geniet lekker van alle indrukken die jullie daar opdoen. We spreken elkaar in maart!

Groetjes Linda

• 11 Februari 2013 - 15:21

Herriette & Monique:

Halloootjes!!

Zo zo zo, dat ziet er erg avontuurlijk uit! Wie had dat gedacht, Erica die zich ontpopt als een ware ranger!
    Super leuke foto's joh, zo krijgen wij ook een beter beeld bij jullie verhalen.
    Fijn dat er internet is in Ukutula, zo is er geen excuus om geen bericht te plaatsen :)

Wel warm zeg, 40 graden! Puh! Hier is het nog steeds koud, wit en onaangenaam. Een zonnestraaltje via airmail deze kant op sturen zouden we kunnen waarderen...

We wensen jullie ook deze week weer heel veel plezier!!

Nou, lief zijn kindertjes!
    Groeten vanuit Hellendoorn

• 11 Februari 2013 - 17:28

Letty:

Hoi Nicolle en Erica,
    Wat gaaf om jullie verhaal te lezen en om de foto's alvast te bekijken.
    Wat een schatjes die kleine leeuwtjes. Heerlijk lijkt het me om daar mee te knuffelen.
    En dan die temperatuur. Kunnen wij ons hier op dit moment niets bij voorstellen.
    Geniet maar lekker en vooral veel foto's maken en op de site zetten, kunnen wij mee genieten.
    Veel plezier.
    Veel liefs van ons allemaal
    Gr. Letty

• 12 Februari 2013 - 09:03

Tessa:

Hoi Nicolle en Erica.
    Wauw! Klinkt allemaal super!
    Ben al benieuwd naar jullie volgende verslag!
    Geniet van jullie werk en vrije tijd!
    Groetjes Tessa

• 12 Februari 2013 - 16:03

Gerard En Ans:

Super leuk verslag dames...we genieten op afstand lekker mee. Oma heeft ook meegekeken en zegt steeds...wat zeet ze doar wat!!!!
    Veel plezier nog. Dikke X ons.

• 12 Februari 2013 - 20:38

Sanne En Lotte:

hoi Erica en Nicolle,

wat een leuke verhalen zeg we kunnen het bijna niet geloven.
    En nicolle al een paar ongelukjes gehad.
    Maar het ziet er leuk uit. We waren toevallig bij jullie vader en moeder vandaar haha.
    Erica foeiii,je hebt gewoon een paard geslacht stout kindje.....maar super leuk hahah Erica geen beestjes meer slachten. Nicolle wat een leuke foto met dat tijgertje, veel plezier nog in afrika!!!!

groetjes van jullie aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalllerr liefste buurmeisjes

p.s veel plezier

• 13 Februari 2013 - 13:47

Ingrid:

thanks voor het leuke kaartje ladies dikke X

• 14 Februari 2013 - 16:03

Ploeg D (Michel):

Hoi Erica en Nicolle,

We hebben het gelezen, jullie hebben het helemaal naar de zin. Wel wat warm, en zwaar werk, maar dat hoort er dus bij.

Geniet er goed van, voordat je het weet, is het voorbij.
    De 11 foto's zijn ook erg mooi.

Vele groeten namens Ploeg D, en je weet het (erica) niet met de rug naar de dieren toe staan. Dat doe en mag je bij de brandweer ook niet.

Groetjes PLOEG -D

• 14 Februari 2013 - 20:26

Gea :

Ha dames,
    Ziet er geweldig uit en klinkt ook zo! Geniet lekker verder daar terwijl wij de ruiten krabben, het paadje voor de zoveelste keer schoonschuiven, de snowboots maar weer eens tevoorschijn halen en de verwarming nog een tikje geven!
    Wat zegt Michel nou eigenlijk Erica? Je moet niet met je rug naar een brand gaan staan of niet met je rug naar ploeg D? :-)
    Ga rustig door met hard werken (en genieten),

Groetjes,
    Gea