Beschuit met muisjes!!! - Reisverslag uit Brits, Zuid-Afrika van Nicolle en Erica Oude Meijers - WaarBenJij.nu Beschuit met muisjes!!! - Reisverslag uit Brits, Zuid-Afrika van Nicolle en Erica Oude Meijers - WaarBenJij.nu

Beschuit met muisjes!!!

Blijf op de hoogte en volg Nicolle en Erica

24 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Brits

Heey lieve mensen

Beschuit met muisjes!!! We hebben een paar nieuwe aanwinsten. Woensdag hebben we een cub van 2 dagen oud bij z’n moeder weggehaald. Veel te jong normaal gesproken, maar dit hebben we gedaan omdat ze al 2 of 3 andere cubs opgegeten hebben (de leeuwen zijn dus echt wild) en deze gewond was geraakt (waarschijnlijk door een krab met een klauw) Het was een erg diepe wond die gehecht moest worden door de dierenarts. Ik (nicolle) mocht mee kijken bij deze kleine operatie. Haar naam is Mila en ze is zo schattig. We hebben haar in het begin een paar keer gezien, maar ze wordt nu opgevoed door Helga, de dochter van de eigenaars. Een dag later hebben we uit een ander hok de 3 andere cubs gehaald (waar we de vorige keer over geschreven hebben). 1 Is 4 weken oud (Oden) hij is groot, heel erg licht (geen witte leeuw, want dan hebben ze roze kussentjes onder de poten, in dit geval zijn te bruin). De andere 2 zijn 2 weken oud en 2 zusjes (nu nog zonder naam, deze krijgen ze als ze geadopteerd worden) deze zijn een stuk kleiner. Wat een schatjes. Vanaf het moment dat ze uit het hok gehaald werden hebben ze geen melk gekregen. Er wordt gewacht tot ze min of meer uitgehongerd zijn en beginnen te huilen, dan krijgen ze melk. Dit is omdat ze anders de fles niet accepteren en het een groot gevecht wordt. Vandaag zijn we met melk gestart en het gaat goed met ze. Omdat ze nog niet helemaal aan de fles gewend zijn gaan ze nog niet bij de andere cubs in het hok. Als ze helemaal gewend zijn brengen we ze daar naar toe. Waarschijnlijk binnen een paar dagen. Nu lopen ze los op een grasveld als wij er bij zijn en moeten we om en om babysitten.
Katie, een van de cubs, hebben we naar de devils gebracht omdat ze uit het hok sprong. Maar tussen de devils is ze nog erg klein en moet ze echt om haar plekje vechten. Zielig om te zien af en toe, maar ze is ook heel erg stoer en bijt terug. Wel kijkt ze je soms met smekende ogen aan en lijkt het of ze wil zeggen “help me toch”!! Een paar hele grote devils hebben we verhuisd naar de gremlins. En zo gaat dat proces van verhuizen een lange tijd door totdat ze volwassen zijn.

Deze week hebben we nog wat anders bijzonders gedaan…. Onze 1e lion walk. Je gaat dan met 2 a 3 leeuwen van ongeveer 2 jaar oud de bush in onder begeleiding van rangers. Deze leeuwen zijn getraind om met toeristen te lopen of ze zijn nog in training (dan lopen ze niet met toeristen maar wel met vrijwilligers) Het was een geweldige ervaring. Wij gingen met 3 getrainde leeuwen (2 bruine en 1 witte) ruim een uur lopen. Ze rennen in het rond en genieten van hun vrijheid. Met kippenpoten en een oplettend oog van de rangers loop je mee. Je moet als groep bij elkaar blijven en je mag ook niet bukken om een foto te maken, iets op te rapen of iets dergelijks omdat ze je anders als prooi kunnen gaan zien en aanvallen. Als je naar de adviezen luistert is het niet gevaarlijk. Wel erg bijzonder dat ze zo om je heen lopen en dat ze vrij zijn. We hebben ook nog een paar foto momenten gehad waarbij Gill foto’s van ons heeft gemaakt. Je staat dan dicht bij een leeuw die in de boom ligt of op een paal staat. Beide keren deden we dit met Michael, de witte leeuw. Geweldige ogen hebben de witte leeuwen trouwens. Michael is de enige leeuw die op een paal kan staan. Het is eigenlijk tegennatuurlijk omdat dit teveel balans zou moeten kosten, maar Michael doet dit uit zichzelf. Het is dus geen aangeleerde act voor diegene die dat mochten denken. De andere leeuwen pakken met 2 poten de kip van de paal en gaan er dan weer af. Dinsdag hebben we onze 2e lion walk. We zien er nu al naar uit.

Inmiddels zijn er een aantal vrijwilligers met wie wij het goed konden vinden vertrokken. Jammer maar we hebben facebook nog :)

Ukutula sponsort een schooltje dicht in de buurt. Het is een schooltje met ongeveer 30 kinderen verdeeld over 2 klassen. We hebben er ijs, drinken, snoep en andere dingen naar toegebracht. Hiervoor hebben de vrijwilligers geld verzameld. Tevens hebben wij ook geld gegeven voor een nieuwe waterpomp voor de school. Deze is stuk en nu hebben ze geen water meer voor toilet, wassen, koken, drinken en allerlei andere basisbehoeften en moeten ze naar het tankstation lopen. Doordat verschillende vrijwilligers wat gegeven hebben hopen ze snel een nieuwe pomp voor deze school te kunnen kopen (rond €600). Een van de rangers zet zich hier vooral voorin. Ukutula is dus niet alleen goed bezig voor zichzelf maar ook voor de omgeving.

Foto's van de nieuwe schatjes volgen snel (hoop ik)

Tot gauw,

Erica en Nicolle

• 24 Februari 2013 - 19:41

Max:

Hey meiden!
    Wat een fantastisch verslag weer. Iedere keer blijf ik me verbazen over de nieuwe dingen die jullie doen. :-) haha een lion walking service, niet "zoek stok, lig zit en af"? Attack kip zal het wel zijn...
    Goed om te lezen dat er ook aan sponsoring wordt gedaan (mede dankzij jullie - schouderklopje!).
    X max

• 24 Februari 2013 - 21:08

Ingrid:

Goed bezig meiden. Verrassend die uitjes van jullie, er komen in ieder geval smeuïge verhalen van. Top.

• 24 Februari 2013 - 21:21

De Raeymaeker Bieke:

Leuk om te volgen wat er nog allemaal gebeurt :)
    Ik mis jullie en Ukutula zooooo hard! En ook die kleine Mila, dat was zo'n prachtige ervaring om haar eerste stapjes, papflesje en plasje van zo dichtbij mee te maken!
    Veel plezier nog, geniet er maar dubbel en dik van!
    En dankjewel nog eens voor de supermooie foto's!
    Veeeeeeeeeeel liefs,
    Bieke en Steve

• 24 Februari 2013 - 22:12

Marleen:

Hoi Leeuwentemmerds!

Nou dat jullie een stel stoere meiden zijn hebben jullie nu wel bewezen! Heerlijk om de verhalen te lezen en de prachtige foto's te zien. Leuk om in het vorige verslag na al die jaren weer de hotspots te zien die ik ook bezocht heb. En jullie hadden wel zicht bij God's Window (wij zijn destijds 2 keer geweest, het enige wat we zagen was mist.........).
    Blijf genieten, en schrijf nog eens een leuk verslag met mooie foto's!

groet,
    Marleen

• 24 Februari 2013 - 22:16

Alweer Max:

Jee vette foto's (stonden er net nog niet op)....speech less....!! Krijgt het verslag nóg meer lading mee, echt waanzinnig gaaf!
    Nog meer jaloerzie ;-) voor de thuisblijvers

• 25 Februari 2013 - 09:30

Monique Hondebrink:

Hoi Nicolle,
    Ik lees je verhalen met veel plezier (en lichtelijke heimwee naar Afrika). Wat een schitterende ervaring en wat een prachtige foto's! Geniet er nog even flink van! :)

Groeten,
    Monique (collega TIC)

• 25 Februari 2013 - 12:51

Henriette:

Hoi Nicolle en Erica.
    Bedankt weer voor het leuke reisverslag+foto's.Eigenlijk moeten ze namen van vrijwilligers gebruiken als dank voor jullie lieve zorgen!!!
    Liefs Henriette

• 25 Februari 2013 - 16:49

Puck:

Veel plezier op jullie tweede lion walk morgen! Ik mis Z-A nu al, het helpt ook niet dat het hier echt verschrikkelijk koud is :s

• 25 Februari 2013 - 17:46

Anthony:

Cool foto's.

veel plezier nog

Groeten, Tony

• 25 Februari 2013 - 20:35

Sandra:

Hey Dames,

Wat gaaf zeg!! Echt een onvergetelijke ervaring.
    Erg leuk om alles te lezen ik was weer helemaal terug in Afrika.
    Geniet er nog van samen!!
    Liefs Sandra H

• 26 Februari 2013 - 03:10

Gea, Harm, Sylvia, Jose, Ellen:

Erg leuk om te lezen wat je allemaal doet in het verre Afrika.
    Mooie foto's van de leeuwen. ze zien er inderdaad prachtig uit.
    Wat wij hier doen wil je vast niet weten.
    Geniet nog van je mooie tijd in Africa.
    Groeten van ons.

• 26 Februari 2013 - 10:55

Pama:

Hallo Erica en Nicolle

Genieten hoor die verslagen: Fijn...... dat jullie mogen wandelen met leeuwen die nog in
    training zijn ......vrijwilligers worden goed ingezet.........brrrrrrrrrrrrr
    Wat fijn mede door jullie weer water bij de school, en wij hier maar piepen over allerlei
    kleine onbenullige dingen.
    Nou , lief zijn voor Katie en Mila ( mooie meisjes naam, onthouden , ha ha )
    en natuurlijk elkaar want.......... (jullie kennen mijn motto )
    Liefs van ons TJUUUUUUU

• 26 Februari 2013 - 12:14

Oma:

Lieve meisjes
    Ik ben bij mama op de koffie, het is geweldig wat jullie doen !
    Als ik die foto s allemaal zie van die grote en kleine leeuwtjes, om
    jaloers op te worden!!
    Ik wens jullie nog heel veel plezier met het verzorgen en knuffelen
    van die mooie beestjes. Over 11 dagen hoop ik jullie te knuffelen.
    Ik wens jullie een goede reis terug.
    Heel veel liefs van oma.

• 27 Februari 2013 - 20:22

Maieke En Martijn:

Wauw!! Wat een gave verhalen en fotos! Nog heel veel plezier!!!! Groetjes Martijn en Marieke

Verslag uit: Zuid-Afrika, Brits

Onze eerste reis

Hier komt nog meer informatie van ons.

06 Maart 2013

Krugerpark

14 Februari 2013

Daar zijn we weer!
Nicolle en Erica

Wij zijn Nicolle en Erica Oude Meijers en vetrekken 4 februari voor een maand naar Zuid Afrika! Hier gaan wij vrijwilligerswerk verrichten op Ukutula. Ukutula is een lion breeding and research project en maakt deel uit van een private game farm, het ligt nabij het plaatsje Brits. Het project heeft zich in de loop der jaren gespecialiseerd in het fokken van leeuwen. De Game Farm wordt ook gebruikt als voorlichtingscentrum op gebied van milieu- en natuurbehoud. Jaarlijks bezoeken duizenden schoolkinderen dit centrum om alles te zien en te leren over de bescherming en behoud van de natuur en de dieren die er leven. Wij zullen hier samen met andere vrijwilligers alle voorkomende werkzaamheden verrichten. Zoals; welpjes voeden en opvoeden, hokken verschonen, voorlichting geven, zorgen voor de zieke leeuwen en zo nog veel meer. Via deze site willen wij jullie graag op de hoogte houden. Wij hebben er in iedergeval erg veel zin in! Vrolijke groetjes Nicolle en Erica

Actief sinds 03 Dec. 2012